maandag 1 augustus 2016

Op weg naar de eerste 1/8 triathlon! #week 1


Afgelopen week was de eerste officiële week dat ik aan het trainen ben gegaan voor de triathlon! En dus ook de eerste week dat ik mezelf weer in het water gooide, bijna letterlijk. Wat een mooie, volle week had moeten worden is helaas een verkorte, opgeknipte week geworden. Ik werd gepest door rugpijn vanwege mijn vakantiewerk. Daardoor heb ik drie dagen niet kunnen sporten en moet ik nu ook nog steeds oppassen. Desondanks ben ik toch tevreden over mijn week, zeker over de loop- en zwemtraining.

Maandag - hardlopen - 10,42km in 57 minuten 48 seconden
Een nieuw record! Dat had ik zeker niet aan zien komen! Op een 10km heb ik nog nooit een gemiddelde snelheid van hoger dan 10,5km/h gehaald, maar vandaag bereikte ik de 10,8km/h. Ik ben dan ook heel tevreden over deze prestatie en ik weet zeker dat het hardlopen geen probleem moet worden voor de triathlon.

Dinsdag - fietsen - 26,02km in 1 uur 5 minuten 32 seconden
Ik heb rustig aan moeten doen, ik had vandaag al wat last van de rug en ik wilde die niet te veel belasten. De houding die je aanneemt op een racefiets of ATB is dan niet comfortabel. Ik heb daardoor mijn snelheid wat aan moeten passen en kwam ik uit op een gemiddelde van 23,8km/h.

Woensdag/donderdag/vrijdag
Nee, nee en nee. Ik had te veel last van mijn rug om de training aan te gaan. Geen zwemmen, geen fietsen en geen lopen, maar drie dagen verplichte rust. Een wandeling lukte gelukkig nog wel, maar daarmee was het dan ook gedaan. Dit tot mijn grote frustratie, ik vind het zo heerlijk om elke dag te sporten!

Zaterdag - fietsen - 35,46km in 1 uur 27 minuten 44 seconden
Bah, wat vind ik het naar om een gemiddelde snelheid van onder de 25km/h te zien. Het motiveert in ieder geval niet zo! Waarom het niet wilde die dag weet ik ook niet. Misschien omdat ik nog niet lang genoeg fiets voor een dergelijke snelheid? Misschien zijn het de banden? De wind? De ondergrond? De stoplichten? De noodremmen voor andere fietsers die mij geen voorrang geven terwijl ik die wel heb? Ik weet het niet, het frustreert in ieder geval wel. Misschien moet ik dat maar loslaten en gewoon blijven fietsen. Of misschien moet ik net als bij het hardlopen een app vinden die mij een goede intervaltraining geeft en me daar de eerste maanden mee vermaken.

Zondag - zwemmen - 1650m in 55 minuten (+ 21,4km fietsen)
Ja! Wauw, wat een lekker begin van mijn zwemtraining! Dat maakte het tegenvallende resultaat van zaterdag weer helemaal goed! De allereerste keer sinds maanden (of jaren ondertussen) dat ik weer eens aan het zwemmen ben gegaan en wat voelde dat goed! Ik was eerlijk gezegd allang blij als ik de 1km in een uur kon halen, maar dat heb ik kennelijk dus ruim overtroffen! Wel in schoolslag, de borstcrawl heb ik toch zeker al een jaar of 10 niet meer gedaan dus dat zal wel wennen worden. Na de zomervakantie wil ik daar aan gaan werken, eerst wil ik een ander zwemdoel halen: 500m onafgebroken zwemmen (en als dat al snel lukt, op naar de 750m onafgebroken).
Voor het zwemmen heb ik een intervaltraining gedaan door iedere keer een serie van 250m te zwemmen en daarna 1-2 minuten te rusten. De laatste serie heb ik echter 400m van gemaakt om zo de laatste minuten van mijn zwemuur goed te kunnen benutten.

Het fietsen was dus wat teleurstellend deze week, of ik stel te hoge eisen aan mezelf omdat ik een paar keer op een afstand van rond de 20km wel net aan de 25km/h als gemiddelde snelheid heb gehaald. Het zwemmen en hardlopen gingen gelukkig erg goed! Een basisconditie voor binnenzwemmen gaat wel goedkomen en van het hardlopen wist ik natuurlijk al dat ik lekker op dreef ben.
Ik ben benieuwd wat voor resultaten komende week komen. Ook ga ik me dan wat meer richten op mijn fiets zelf. Zal het type banden bijvoorbeeld invloed hebben op hoe zwaar het fietsen valt?
Overigens zijn mijn resultaten ook te bezichtigen via de site van Runtastic!