woensdag 24 augustus 2016

Op weg naar de eerste 1/8 triathlon! #week 4


Onverwachts kwam ik afgelopen week nog iets veel mooiers tegen dan de Zernike Campus Run Bike Run, namelijk de recreatieve triathlon in Vries! Het dorp ligt haast naast de deur en het NTB-reglement is nauwelijks van toepassing, wat betekent dat ik niet aan m'n fiets hoef te sleutelen (kostenbesparend!). Daar heb ik me ondertussen ook voor ingeschreven, ben reuze benieuwd hoe het mij zal vergaan!

Deze recreatieve triathlon werkt ook als een extra motivator om eens goed aan de slag te gaan deze week. Ik startte al goed, met een pittige 'heuvel-crossloop' met mijn loopgroep, verder ook een lange fietstocht gemaakt, wezen zwemmen en mijn eerste officiële wisseltraining gedaan.

Maandag - lopen
Een stevige training van 7,2km crosslopen stond vandaag op het programma met de loopgroep. Uitrusten zat er vandaag dus niet in, maar het was zeker goed (en leuk) voor de spierontwikkeling in de benen. Onderdeel van de offroad training was het beklimmen van een viertal heuveltjes met verschillende stijgingsgraden en nauwe paadjes waar je lekker over weg kunt glijden als je niet oppaste.

Dinsdag - rustdag
Omdat ik het nodig vond, maar ook vanwege het komende tentamen, besloot ik de dinsdag om een rustdag te houden. Soms moest ik mezelf bedwingen om niet op de fiets te stappen, maar het is me gelukt. Toch wel blij dat ik het gedaan heb, het kwam wel goed uit eigenlijk.

Woensdag - zwemmen
Jaja, vandaag weer gezwommen (2x 500m in ongeveer 30 minuten + 30 minuten rustig baantjes trekken met focus op een goede ademhaling). Ik heb zelfs een beetje aan mijn onderwaterangst gewerkt. Hoewel het misschien niks lijkt, was het voor mij een hele overwinning dat ik tijdens schoolslag zwemmen een paar keer tot de ogen onder water ben gegaan en een klein beetje heb uitgeademd. Ook een keertje afgezet met gezicht onder water, wat een schrikeffect opleverde omdat ik het gevoel niet kende. Niet uitgeademd dus en bijna een teug water binnengekregen. Maar stiekem wel trots dat ik het toch een keer gedaan heb. De volgende stap is wennen aan de waterstromen langs m'n gezicht, wie weet komt het uitademen dan vanzelf wel een keer.

Donderdag - fietsen
Het was weer tijd om te fietsen, ditmaal een van mijn inmiddels vaste routes (Assen-Rolde-Grolloo-Amen-Hooghalen-Smilde-Assen). Het was een route van ongeveer 44km die ik in 1 uur en 38 minuten heb afgelegd, met een gemiddelde snelheid van 27,1 km/h. Deze training lijkt veel meer op wat ik wil bereiken met het fietsen straks op de eerste sprint-tri. Wie weet gaat het dan zelfs wel makkelijker! Maar ik dwing mezelf nergens toe. Snelheid bij het fietsen zegt weinig, zeker bij trainingen. De omstandigheden bepalen in grote mate hoe 'goed' je fietst, zoals stevige wind, klimmetjes, kwaliteit van de weg, etc. Over keitjes en hobbeltjes fiets je anders dan over een strakke asfaltweg en ook met wind tegen kan je snelheid drastisch omlaag gegooid worden. Daarentegen kan wind mee weer voor een enorme versnelling zorgen.

Vrijdag - wisseltraining
Mijn eerste echte wisseltraining. Voorafgaand aan de training eerst wat instructievideo's gekeken die je helpen met het voorbereiden van je wissels. Zoals in welke volgorde je alle spullen neerlegt bijvoorbeeld. Dat soort kleine dingetjes kunnen al snel tijdwinst opleveren en die tijdwinst kan ik wel gebruiken als ik een mooie tijd neer wil zetten straks. Daarna aan de slag gegaan; alles klaargelegd en op m'n oude hardloopschoenen een rondje van 500m gerend. Daarna schoenen en sokken wisselen en een ander bovenstukje aan, dit deed ik om de overgang van de zwemproef naar de fietsproef na te bootsen. Ik deed er lang over, zeker wel een minuut of 4-5, maar dat zal straks minder zijn. Zo ga ik bijvoorbeeld lock laces gebruiken, waardoor ik m'n veters niet meer hoef te strikken, maar alleen aan hoef te trekken. En schoenen uittrekken hoeft dan ook niet meer (wel voeten afdrogen en een broekje over m'n zwempak + eventueel nog een shirtje of hemdje erover). Na de eerste wissel een kilometer of 7 gefietst om vervolgens de tweede wissel uit te voeren; dit is de wissel van de fietsproef naar de loopproef en verliep snel, binnen een minuut. Die is ook makkelijker dan de eerste wissel omdat ik minder handelingen hoef uit te voeren. Fiets in het rek knallen, helm af, startnummerband omdraaien en lopen maar.

Zaterdag - fietsen
Weer eens een lange rit gefietst van 60km in 2 uur en 33 minuten. Ik reed anders dan normaal, eerst eens een halve ronde tegen de wind op een laag tempo. Ik heb me expres ingehouden om niet toe te geven aan de automatisme om harder te trappen met wind tegen. Dat maakt uiteindelijk toch niets uit voor je eindresultaat, dat heb ik vandaag wel gemerkt. De terugweg met wind in de rug was erg fijn, toen ook de snelheid flink opgevoerd en met 30+ km/h lekker geracet. Na afloop nog wel flink uitgelopen (joggen en wandelen) en ook nog wat last van de spieren. Ik ben de afstand nog niet echt gewend, maar gezien ik sneller van de spierpijn herstelde gaat het wel de goede kant op.

Zondag - lopen
Een kleine wijziging in de planning, normaal zou ik namelijk zwemmen op de zondag maar vandaag besloot ik te hardlopen omdat ik dat de maandag daarna niet zou kunnen. Met een hardloopwedstrijdje volgende week is het wel fijn om het lopen niet te verwaarlozen. Het resultaat was een nette 10,4km in 57:45. Ver van mijn snelheid bij de Groene Ster Avondloop, maar wel netjes op dezelfde hoogte als mijn laatste paar trainingen voor die wedstrijd (10,9 km/h). Ik verwacht ook niet dat ik de Groene Ster de komende tijd ga overtreffen, maar je weet maar nooit wat een wedstrijd met mij doet. Met goede omstandigheden, goede rust, een lekker parcours en de juiste mensen met het juiste tempo voor je kom je vaak verder dan je denkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten