zondag 28 augustus 2016

Op weg naar de eerste 1/8 triathlon! #week 5


De één-na-laatste week voordat ik (onofficieel) debuteer als triatleet! Toen ik deze wekelijkse rapportage begon dacht ik wel te schrijven tot het zomerseizoen volgend jaar, maar de recreatieve triathlon in Vries stak daar een stokje voor. Na deze triathlon zal ik dus ook niet wekelijks meer mijn vorderingen aangeven, maar zo af en toe schrijf ik misschien wel een stukje over mijn ontwikkelingen. Vooral op gebied van zwemmen valt er enorm veel voor mij om te doen, fietsen begint er echt in te komen en lopen zat al goed doordat ik dat al bijna driekwart jaar doe.

Overigens gaat de duathlon in Groningen voor mij helaas niet door, ik kan het aanpassen van mijn stuur in combinatie met de inschrijfkosten niet betalen.

Maandag - rustdag
Een verplichte rustdag, ik kon helaas niet sporten doordat ik in Leeuwarden moest zijn voor onder meer een tentamen. Ook moest er gewerkt worden aan het onderzoeksvoorstel voor mijn afstudeerproject, dus ik heb er maar een studiedag van gemaakt. Wel mijn startnummerband gescoord voor aankomende triathlon, nadat ik de halve stad had afgelopen voor een winkel die het verkocht.

Dinsdag - fietsen
Weer een wat langere fietstocht, ik begin er steeds meer aan te wennen! Deze keer heb ik, via Eelde en Paterswolde, Groningen op de kaart aangetikt, voordat ik weer afzakte naar Assen via Noord-, Mid- en Zuidlaren. Het leverde een ronde van 56km op in 2 uur en 12 minuten. Langzamer dan twee tochten hiervoor, maar zoals ik al eerder aangaf zegt snelheid niet zoveel bij fietsen. Zeker bij de trainingen niet. Waar het mij om gaat is om een hoge rotatiesnelheid te behalen, dat zegt namelijk veel meer over je prestaties op de fiets. Wat deze training echter speciaal maakte was een uitstekende mogelijkheid om de voordelen van het stayeren te ervaren (dicht op je voorganger fietsen, waardoor die de wind grotendeels voor je wegvangt). Ook meteen geoefend om voldoende afstand te houden volgens het NTB-reglement. Ik merkte het verschil duidelijk, een bevestiging die ik nodig had om me geen zorgen te hoeven maken voor de triathlons volgend jaar.

Woensdag - zwemmen
Het was warm vandaag en als het warm is zoekt men verkoeling in het water. Ik zocht vandaag ook het water op, maar niet om af te koelen maar om te trainen uiteraard. Vandaag niet gewerkt aan ademhaling of mijn angst. Gewoon met je verstand op nul baantjes trekken. Wel heb ik een flink gesprek aangeknoopt met een van de badmeesters die ik wel aardig ken. Aan haar ook mijn angst voorgelegd en zij heeft mij aangegeven dat in het zwembad lessen worden gegeven door een trainer die wel meer mensen over angsten heen heeft geholpen. Dit blijkt dezelfde trainer te zijn die binnenkort contact met mij opneemt! Heel fijn om te weten dat ik direct de juiste persoon aan de lijn zal hebben. Hopelijk kan zij mij verder helpen, ik heb echt iets van één op één begeleiding nodig door iemand met engelengeduld en elk ministapje viert alsof ik de top van de Himalaya heb bereikt.

Donderdag - koppeltraining
Hitte of niet, training gaat gewoon door. En de training van vandaag was pittig, namelijk een koppeltraining (fietsen en lopen) met de afstanden die ik volgende week zondag ook af ga leggen (+ en beetje). Eerst stond 24km fietsen op het programma. Ik had mijn zadel een stuk hoger gezet waardoor ik weer moest wennen aan het fietsen. Het voelde wel beter, ik wist de ronde in 55 minuten te volbrengen. Na een hele korte pauze, waarin ik rustig 'wisselde' (helm af, handschoenen uit, eventjes drinken), een loopproef gedaan van 5,22km. Deze wist ik dan weer te volbrengen in 29 minuten. Al met al tijden die een mooie triathlon beloven!

Vrijdag - fietsen
Hoewel mijn oorspronkelijke plan was om even te rusten vanwege de zware training de dag ervoor, kon ik het niet laten om te gaan fietsen. Deze keer geen meting gedaan, het was gewoon 'vrij' fietsen om de spieren wat soepel te houden. Een kilometer of 35 gefietst via Vries en Eelde-Paterswolde richting Groningen en via Noord-, Mid- en Zuidlaren weer terug. De training leverde een bonus op, ik kreeg de kans om de 'voordelen' van het stayeren eens te ondervinden. Dus dicht op mijn voorganger, die op een mooie racefiets zat, gezeten en gemerkt hoe makkelijk het was om de snelheid aan te houden. Daarna ook even geoefend om buiten de stayerzone van 12m te blijven om het verschil goed te ervaren. Met dat duidelijke verschil moet het mij wel lukken om er zo veel mogelijk uit te blijven bij de officiële wedstrijd-tri's.

Zaterdag - fietsen
En ook vandaag weer op de fiets geweest om een ronde van ongeveer 45km 'vrij' te fietsen (geen meting dus). Normaal neem ik een dag rust voor een wedstrijd, maar ik voelde me goed en had zin om te fietsen.

Zondag - lopen
Het was weer wedstrijdtijd! Deze keer was het een 10km Bommen Berendloop in Groningen. De omstandigheden maakte de wedstrijd zwaarder; hoge luchtvochtigheid en de zon.. Maar toch een mooie race gelopen en sinds heeeeeeeel lang (basisschool groep 8 geloof ik) weer eens op een atletiekbaan gelopen. Uiteindelijk in mijn categorie de 5de plaats weten te bemachtigen met een brutotijd van 52:04 en een nettotijd van 51:58. Geen persoonlijk record dus voor de verandering maar wel zeer tevreden, vooral gezien de omstandigheden waarin ik liep!