vrijdag 12 augustus 2016

Groene Ster Avondloop 2016


Een hardloopwedstrijd in Leeuwarden waar ik me meteen voor had aangemeld toen inschrijving mogelijk werd. Deze loop was voor mij net zo bijzonder als de Condensloop in april dit jaar (ook in Leeuwarden) en de TT-run afgelopen juni (Assen, TT-circuit). Ik debuteerde in de hardloopwereld én op de 5km bij de Condensloop en debuteerde op de 8,8km bij de TT-run. Ook bij de Groene Ster Avondloop debuteerde ik op een nieuwe afstand, deze keer de 10km!

Het was even uitzoeken hoe ik het beste kon komen op de startlocatie. Het nadeel van een 'groene' loop is dat de bereikbaarheid met het ov wat minder is en de organisatie had ook geen tips wat de beste reismogelijkheid was met het ov. Op zich vrij logisch, vrijwel iedereen kwam met auto of op de fiets. Gelukkig hebben we websites als 9292.nl voor dit soort problemen! Om half 7 kwam ik dan ook probleemloos aan, net op tijd om te schuilen voor een laatste fikse regenbui. Was ik blij dat ik toch was wezen joggen vanaf de bushalte, anders had ik het niet droog gehouden!

Met startnummer 300 liep ik mezelf eerst warm zodra de bui zijn richting naar Hurdegaryp had gevonden. Een klein stukje parkourverkenning om te leren dat de bruggetjes wat glad waren door de regen. Goed om te weten dat ik op die stukjes mijn pas wat moet aanpassen om te voorkomen dat ik onderuit zou gaan. Daarna was het zoeken naar de startstreep, maar die vond zichzelf wel.

De loop zelf was heerlijk! Het zonnetje was erbij gaan schijnen dus de boel warmde weer een beetje op. Zoals gewoonlijk bij elke massastart was ik vooral de eerste 500m op zoek naar een redelijke plek in de groep om tempo op te kunnen bouwen. Na 2/3 km had ik dat plekje wel gevonden en vervolgde ik de rest van de eerste ronde in mijn eigen tempo (wat stiekem toch wel wat hoger ligt door de motivatie die (groeps)wedstrijden mij altijd geven). Mentale opluchting toen ik de tussentijd van mezelf zag na de eerste ronde. Ik was heel goed op weg, met de 25:30 minuten die de klok aangaf wist ik dat ik de tweede ronde in alle rust kon uitlopen voor een mooie tijd. Mooie bonus was dat ik met die tussentijd onder mijn schema lag die ik op de laatste 5km wedstrijd heb gelopen.

De tweede ronde door het mooie natuurgebied liep dus ook een stuk lekkerder. De groep was opgesplitst in kleine groepjes, ik was gemotiveerd en ik had de kracht om een drietal heren voor mij op een kleine afstand te volgen. Ingehaald heb ik ze niet meer, zij hadden net iets meer kracht in de benen, maar ik kon me goed aan ze optrekken. Hun tempo motiveerde mij om mijn eigen tempo goed stabiel en hoog te houden. Na 8km had iemand anders zich aan mij opgetrokken die lange tijd achter mij had gelopen, was een gezellige man die uiteindelijk vlak voor mij over de finish kwam.

Daar waar de finish in zicht kwam wierp ik weer een blik richting de wedstrijdklok. En ik was verbaasd! De laatste tijd die ik zag was 50:48 minuten. Ik kon het niet geloven, ik had wel een uitzonderlijk goede 10km gelopen met die tijd als ik bedenk dat ik pas in mijn laatste twee trainingen 10km rond de 55 minuten liep en die trainingen waren mij zwaar (maar voldaan) gevallen. En nu hier, op mijn eerste 10km, loop ik nog net niet met gemak eventjes de afstand onder de 51 minuten!

Eenmaal over de finish scoorde ik mijn welverdiende flesje Extran en dribbelde ik een klein stukje van de route om tot rust te komen, terwijl ik tevreden van de zonsondergang boven een mooi stukje natuur genoot. Ik denk niet dat ik hoef te zeggen dat dit een zeer geslaagde en verrassende wedstrijd was voor mij! Volgend jaar wil ik er weer bij zijn!


Geen opmerkingen: