zondag 7 augustus 2016

Op weg naar de eerste 1/8 triathlon! #week 2


En we zijn alweer een week verder. Ook deze week heb ik niet de volle week kunnen trainen, maar dat is niet erg. Ik heb deze week advies gekregen hoe ik mijn fietsconditie het beste kon opschroeven zodat mijn snelheid op een wat beter niveau zit straks. Waar het voor mij vooral op neerkomt is eerst maar eens flink wat kilometers maken. Dat betekent dus uren op mijn fiets zitten zonder pauze en leren eten en drinken onderweg (ook wel handig voor tijdens de triathlon). Ik ben daar deze week wat mee aan de slag geweest, helaas ben ik daarbij mezelf flink tegengekomen. Daarom ook dat ik twee trainingsdagen heb laten vallen en mijn fietsschema wederom ga aanpassen. Ondanks dat heb ik toch een goede week achter de rug.

Hoogtepunt deze week is misschien toch wel de 'spontane' duathlon die ik ben tegengekomen. Deze wordt gehouden op 18 september in Groningen (Zernike Campus Run Bike Run) en heeft een recreanten 1/8 duathlon. Perfect voor mij om eens te proeven aan zo'n wedstrijd en een goede motivatie om naartoe te werken! Ik moet eerlijk zeggen, ik had wel wat duwtjes in de rug nodig om al m'n twijfels en onzekerheden weg te nemen, maar daar heb ik lieve forumleden voor. Binnenkort dus maar eens aanmelden!
Verder heb ik eens contact gezocht met de triathlonvereniging bij mij in de buurt om informatie over hun trainingen in te winnen. Ik zou best wel eens wat proeflessen willen draaien met ze. Ook contact gezocht met mijn zwembad over privé les voor de borstcrawl, daar krijg ik over een paar weken een telefoontje over van degene die dat organiseert (is nu op vakantie). Het begint nu dus echt vorm te krijgen!

Maandag - hardlopen
Ik heb mijn loopgroepje gemist! Het is altijd veel leuker om te lopen met gezellige, sportieve mensen dan alleen met je muziekje op en met voorbijgangers die je aan zitten te staren alsof je gestoord bent. Sinds de ingang voor mijn doppies van mijn mobiel zo goed als de geest heeft gegeven, heb ik niet meer alleen intervaltrainingen kunnen doen. Daarvoor ben ik namelijk afhankelijk van iemand die opdrachtjes in m'n oor fluistert. Alternatief: de altijd gezellige hardloopgroep! Deze keer heb ik flink aan mijn sprintjes mogen werken en een off-road klimoefening gedaan, verspreid over een afstand van 7,5km. Ik ben benieuwd wat voor effect dat zal hebben voor mijn wedstrijd volgende week!

Dinsdag - fietsen
Nadat ik gisteren advies had gekregen over het opbouwen van mijn fietsconditie, ben ik daar vandaag mee aan de slag gegaan. Op het programma stond een test: het voltooien van een afstand van ongeveer 70km binnen 3,5 uur en zonder pauze. Dat is zo goed als gelukt! 68km in 3 uur en 5 minuten vind ik heel geslaagd! Maar wat was ik kapot zeg! Vooral de laatste 10 à 15km was het vechten tegen mijzelf, blijven fietsen, kilometer voor kilometer binnenhalen. Eenmaal weer thuis snel een extra warme douche genomen en een powernap gedaan om bij te komen. 70km is dus eigenlijk nog even wat te veel voor mij, ondanks de resultaten waar ik best tevreden mee ben. Deze afstand doe ik voorlopig niet weer, pas als ik denk het beter vol te kunnen houden.

Woensdag / donderdag
Vanwege de zeer zware dinsdagtraining maar even twee dagen rust genomen en niet gezwommen en gefietst, zoals op de planning stond. Wel lekker beide dagen gewandeld om toch in beweging te blijven en de spieren wat soepel te houden.

Vrijdag - hardlopen
De tweede hardloopsessie van de week en op volgende week maandag na, de laatste training voor mijn wedstrijd in Leeuwarden. De loop ging heerlijk, weer een variatie op de vaste route genomen om het leuk te houden en m'n tempo goed hoog gehouden. Resultaat: 11,33km in 1 uur 2 minuten en met een gemiddelde snelheid van 10,9 km/h!

Zaterdag - fietsen
Vandaag de afstand maar flink ingekort na de ervaring van dinsdag. Ik was daar toch best wel wat van geschrokken, het was een goede leermeester. Ondanks dat toch een goede 44 km gereden in 1 uur 53 minuten

Zondag - zwemmen
Eigenlijk is zwemmen best wel lekker na een halve week ploeteren op je fiets en in je hardloopschoenen. Ik heb ook gemerkt dat ik met de schoolslag toch snel in een aardig ritme ben gekomen. Eerder dan verwacht heb ik mijn series kunnen verlengen van 250m per keer naar 500m per keer. Na een uurtje zwemmen dan ook een mooie 2200m afgelegd!

Volgende week ben ik van plan om met m'n fiets naar de fietsenmaker te gaan om te controleren of hij aan het wedstrijdreglement van de NTB voldoet en voor andere (betere) banden. Dan heb ik nog een maand om daaraan te wennen voor de duathlon. Ook moet ik maar eens een zwembril, fietshelm en startnummerband aanschaffen. Zonder fietshelm mag ik niet meedoen aan wedstrijden (veiligheid gaat voor), een startnummerband is handig omdat het gepruts met mijn startnummer scheelt tijdens de wissels en een zwembril is wel zo fijn voor als ik straks de borstcrawl ga leren. Genoeg te doen dus!