zondag 4 september 2016

Recreatieve triathlon Vries 2016


Wauw! Echt, wauw! Wat een overweldigend goed gevoel als je de finishlijn bereikt na drie proeven! Ik was opgelucht, het zat erop, ik had het gehaald. Mijn eerste triathlon zat erop en ik kon het. Het is een triathlon die ik niet zo snel zal vergeten.

Voorbereiding
Op de donderdag voor de triathlon zag ik dat de fiets- en looproutes bekend waren. Voor mij was dat aanleiding om eens te kijken. Het was een stukje Drenthe waar ik nooit langs ging met mijn trainingen, dus een verkenningstochtje was wel zo handig. Ik leerde daardoor meteen al dat sommige stukken over klinkerweggetjes leiden, andere stukken of (verouderde) binnenwegen. Het had wel wat, maar ik was blij om te weten waar ik extra op moest letten op de dag zelf. De looproute kon ik helaas niet meer verkennen (wat tot een onaangename verrassing leidde). De verkenningstocht was overigens ook meteen m'n laatste training, de dag erna was ik in Utrecht en de dag voor de wedstrijddag vertoefde ik in het bos op de Veluwe.

De wedstrijddag zelf behoefde weinig voorbereiding. Ik had m'n lijstje al klaar met wat ik mee wilde nemen en alles was snel ingepakt en klaar voor vertrek. De plek waar ik m'n startnummer kon ophalen was goed te vinden en het zwembad lag er prima bij. Het was rustig in de parc ferme dus ik kon op m'n gemakje alles klaarleggen, wel maar in een plastic zak want het was aardig regenachtig.

Zwemmen
Bah bah bah, bijna een koude-shock. Het zwemwater was een graad of 23, wat voor triathlons een heerlijke warme temperatuur zou moeten zijn. Maar ik was het niet gewend en ik had helaas geen mogelijkheid om even in te zwemmen of mezelf nat te maken om die shock te verminderen. Was dus even flink schrikken en ploeteren de eerste twee-drie baantjes. Gelukkig warmde ik aardig snel op en na ongeveer 5-6 baantjes had ik m'n ritme en slag te pakken. Het zwemmen zelf was goed georganiseerd en ik kreeg netjes te horen wanneer ik halverwege was en wanneer ik aan de laatste twee baantjes begon. Daarna even wat gesteggel om uit het water te komen. Ik ben niet sterk genoeg om aan de kant te klimmen bij de startblokken, dus met een beetje wachten een trappetje opgezocht om mezelf daar uit het water te hijsen.


T1 / Wissel 1 (van zwemmen naar fietsen)
De wissel verliep aardig. Zodra ik uit het water was toch in een dribbelpasje naar de parc ferme, ondanks dat er wat mensen op het pad stonden onderweg naar de wisselzone verliep het prima. Daar snel even een veeg over m'n gezicht, benen en voeten met m'n handdoek. Broekje aan ging wat lastiger omdat alles nog flink nat was, maar ik was er gelukkig niet al te veel tijd aan kwijt. Snel een hemdje over m'n badpak getrokken, sokken en schoenen aan (ging snel, wat houd ik toch van lock laces!), helm op en met de fiets aan de hand de parc ferme uitrennen.


Fietsen
Het fietsen verliep voor mij goed, hoewel het even duurde voordat ik op snelheid was (schakelen én wind tegen het eerste deel plus nog een heerlijke regen- en hagelbui). Van die tijd maakte ik gebruik om in een vergeefse poging m'n energy bar naar binnen te werken en wat van m'n sportdrank te drinken. De energy bar was droog en moeilijk weg te werken, dus na een paar happen maar geen energie en tijd meer aan verspild. De andere was ik onderweg verloren, dat riepen de vrijwilligers tenminste waarop ik aangaf dat die wel mocht blijven liggen. Ben benieuwd wat ze ermee gedaan hebben..
Het tweede deel verliep een stuk lekkerder. Af en toe een paar slokken sportdrank en lekker de vaart erin. Wel was ik blij dat ik een verkenningstocht had gedaan want het was niet overal even duidelijk aangegeven. Sommigen hadden een afslag gemist en fietsten dus teveel. Ik kende de route gelukkig nog en kon goed doortrappen. Verder mazzel gehad dat een auto op tijd weer weg was van het parcours. De inzittenden zaten rustig te praten met mijn voorganger, die een lager tempo had dan ik. Als die auto niet op tijd was vertrokken zou die mij hebben opgehouden en daar ben ik (zeker tijdens een wedstrijd) niet over te spreken. Tot slot mazzel gehad dat er geen trein aankwam toen ik de twee keren over het spoor moest, je zou maar moeten wachten tijdens je wedstrijd...


T2 / Wissel 2 (van fietsen naar lopen)
Een heerlijke snelle wissel, het verliep precies zoals ik wilde. Fiets in het rek knallen, helm af, startnummer omdraaien, een laatste paar slokken sportdrank en wegwezen. Het verliep als een geoliede motor!

Lopen
Onaangename verrassing dat lopen! De organisatie had netjes aangegeven dat het deels verhard en deels over zandpaden zou verlopen, maar naar mijn beleving was het bijna alleen maar zandpad... Of beter gezegd, modderpad. Het was een crossloop geworden met al die regen die gevallen was. Ook hier misten sommigen een afslag, waaronder ik. Daardoor ben ik wel wat tijd verloren helaas, omdat ik een stukje terug moest. Op de modderpaden heerlijke kletspoten kunnen halen en meerdere keren net niet onderuit gegaan. Het was glad, nat en zwaar en dat maakte het lopen een stuk minder prettig.

Eindresultaat
Mentaal was het dus even doorbijten, vooral de hardloopronde want die moest ik twee keer doen. Maar het is gelukt, ik heb de finish bereikt zonder ook maar te stoppen onderweg! Wel onderweg flink wat modder meegenomen, zowel tijdens het lopen als op de fiets. Op de fiets ook heerlijk aan het modderhappen geweest. Zo leek het uiteindelijk toch meer op een cross-triathlon ;) Even dacht ik dat ik er 1 uur en 52 minuten over had gedaan en dat verbaasde mij zeer. Ik was alleen vergeten dat ik in een andere startgroep zat en dat ik er nog 20 minuten van af moest trekken. Samen met de geschatte tijden levert dat de volgende resultaten (er is alleen een eindtijd geregistreerd):

Zwemmen: 13 minuten
T1: 3-4 minuten
Fietsen: 42 minuten
T2: 0,5-1 minuten
Lopen: 32 minuten (dat zou 1 of 2 minuten minder zijn geweest als ik niet verkeerd was gelopen)
Eindtijd: 1 uur 32 minuten

Ondanks dat de parcoursen niet overal even duidelijk waren aangegeven, vond ik het zeker een geslaagde triathlon. Het was de eerste keer, ik heb goede hoop dat de organisatie zich vooral op die punten gaat richten om dat een volgende keer toch beter voor elkaar te krijgen.

Geen opmerkingen: