zondag 24 juli 2016

Op weg naar de eerste 1/8 triathlon! #week 0



Een 'serie' berichten die ik zal publiceren gaat over de uitdaging om een 1/8 triathlon te doen. Sinds ik aan het hardlopen ben is de sportfanaat in mij geboren. Zo heb ik nu al meegedaan aan verschillende hardloopwedstrijden en is mijn persoonlijke record op de 5km een nette 26 minuten. Maar alleen hardlopen gaat ook wel eens vervelen en fietsen vind ik ook leuk om te doen. Dus wordt het tijd voor multisport!


Waarom dan geen duathlon als je graag rent en fietst? Heel simpel, die worden veel minder georganiseerd dan triathlons. Het is een soort offer wat ik maak, om dan ook maar aan zwemmen te beginnen. Aan de andere kant komt mijn 'hekel' om te zwemmen vooral voort uit de problemen met zwemwater (vooral chloorwater) en niet zozeer de sport zelf. Plus, mijn armen mogen natuurlijk niet achterblijven op m'n benen!


Vol goede moed ben ik me vandaag een beetje gaan inlezen in de triathlon en heb ik me aangemeld bij een triathlon forum. Meteen viel mij iets belangrijks op: het is een zware, dure sport wat veel doorzettingsvermogen en gewoon keihard trainen vraagt. Een triathlon is ook vrij strategisch en bestaat niet uit 3 disciplines (zwemmen, fietsen, hardlopen), maar uit 4: zwemmen, fietsen, hardlopen en wissels. Nu ik alleen ervaring heb met hardlopen gaat dit nog een hele uitdaging worden om onder de knie te krijgen. Gelukkig heb ik nog wel even tijd; de meest triathlons waar ik aan mee zou willen doen worden gehouden in het voorjaar/de zomer. Ik heb dus een jaar om naar m'n eerste 1/8 triathlon toe te werken.


Hoe moet je dat doen, trainen voor een triathlon? Ik denk dat de beste methode is om een triathlonvereniging te zoeken en met hen te trainen. Daarnaast ook veel lezen over triathlons en triathlons bezoeken als toeschouwer. De NTB heeft trainingsschema's die je kan gebruiken om naar een triathlon naar keuze toe te werken. Of ik daar ook echt gebruik van ga maken weet ik nog niet. Voorlopig moet ik eerst maar eens geld sparen voor de nodige materialen.

Voor deze week heb ik de volgende eerste training afgelegd (ik heb al een ATB):
- Maandag: hardlopen - 9,28km in 1 uur 1 minuut 04 seconden (met een loopgroep)
- Dinsdag: ATB - 15,87km in 37 minuten 23 seconden
- Woensdag: hardlopen - 9,7km in 58 minuten 11 seconden
- Donderdag: ATB, rustig tempo, geen meting
- Vrijdag: hardlopen - 12,67km in 1 uur 15 minuten 11 seconden
- Zaterdag: ATB - 27,71km in 1 uur 6 minuten 10 seconden
- Zondag: rustdag

Al met al ben ik best tevreden met de resultaten. Echt serieus fietsen heb ik nog niet eerder gedaan dus ik denk dat ik een aardige prestatie heb geleverd met een gemiddelde snelheid van 25km/h. Vanaf volgende week wil ik ook gaan zwemmen, ben benieuwd hoe dat af zal lopen!