zondag 14 mei 2017

500 dagen sporter!


Precies 500 dagen geleden ging ik 's ochtends de deur uit voor mijn allereerste hardlooprondje. Het was de eerste ochtend van 2016, een heerlijk rustige en mooie vrijdagochtend. Het zonnetje scheen, de temperaturen waren aangenaam warm voor de tijd van het jaar en iedereen lag nog op één oor. Die ochtend liep ik mijn eerste 4 kilometers terwijl ik de opdrachten van de PolitieConditie App op mijn mobiel volgde. Moe, maar voldaan kwam ik na een minuut of 35-40 weer thuis. Ik wist niet of ik het ook echt leuk vond, maar dat ik me nu eens echt lekker moe voelde was een mooie ervaring. Daar wilde ik het voorlopig wel vaker voor doen.

Ik had toen nooit kunnen bedenken dat sport zo belangrijk voor mij zou worden als dat het nu ondertussen is. Ik wilde gewoon eens 'lekker' moe zijn en beter slapen en ik hoopte dat via sport te bereiken. Dat is gelukt en als bonus begon ik me ook zelfverzekerder te voelen. Vanaf die 1 januari 2016, 500 dagen geleden, was het hardloopvirus dus geboren. Na mijn eerste wedstrijd in april dat jaar was het definitief dat hardlopen een blijvertje is. Maar dat het zou uitbreiden naar triathlon? Nee joh, dat is gekkenwerk! Dat zou ik nooit kunnen, drie sporten achter elkaar in één wedstrijd!

Maar toch doe ik dat nu wel. Nog maar 6 dagen en dan doe ik eindelijk mijn eerste, lang verwachte, wedstrijd. Voor het eerst heb ik zo veel bewust geïnvesteerd in een wedstrijd. Voor het eerst het eerst heb ik er zo lang bewust naar toe gewerkt. Gewoon bijna 8 volle maanden! De zenuwen zitten er dus flink in (en soms de twijfels ook)!

Triathlon Heerenveen wordt voor mij heel speciaal op verschillende manieren. Het is de allereerste triathlon van waarschijnlijk nog vele die zullen volgen. Het is de tijdelijke eindbestemming na 8 maanden bewust werken, angsten overwinnen en grenzen verleggen. Deze weg naar 20 mei heeft al zo veel moois aan mij laten zien. Ik heb al zo veel mogen leren en ontdekken en ik heb geweldige mensen mogen ontmoeten! Ik durfde me steeds meer open te stellen voor nieuwe uitdagingen en nu doe ik dingen waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze ooit zou doen. Wat een enorm verschil met 500 dagen geleden! En wat maakt dat mij een blij mens!

Ik zeg; op naar de 1000!