maandag 17 april 2017

Zwemloop Groningen; dubbele PR! Hekkensluiter 1ste helft


Mijn wedstrijdseizoen is dan eindelijk begonnen! Ik had me geen leukere start kunnen bedenken. Ik heb genoten en ben weer heel veel ervaringen (en zelfkennis) rijker!

READY...

Mijn eerste multisport wedstrijd en wat was ik gespannen zeg! Er was veel gebeurd de laatste tijd en m'n hoofd had zeker nog geen rust gevonden. Een paar dagen voor racedag lag ik dan ook vol twijfels en angsten in bed. Heb ik wel genoeg getraind? Kunnen de ribben en kuiten het wel aan? Wat als ik klappen krijg van medezwemmers of een misstap maak tijdens het hardlopen? Gaat de wissel wel goedkomen? Die had ik immers alleen in m'n hoofd getraind. En heb ik echt alles ingepakt?

SET...

Na tien keer de tas te hebben gecontroleerd was ik er toch echt zeker van dat ik alles had. Op tijd vertrekken naar het zwembad om ook de andere startseries te zien en m'n clubgenootjes aan te moedigen. Al die tijd wel met de eigen spanning in m'n hoofd. Ik popelde om zelf te gaan, dan zou ik daarna tenminste weer rust hebben. Een kwartier voor start dan toch echt mijn wissel klaargezet en ingezwommen. En dan krijg je te horen dat je op de hoge kant van het zwembad uit het water moet klauteren. Shit! Dat had ik nog nooit gedaan!

GO!

Er was geen tijd om te bedenken hoe ik dat zou gaan doen. We gingen zwemmen. Ik startte achter mijn twee baangenootjes die - zoals bijna iedereen - borstcrawl inzette als wapen. Ik verwachtte dat ze sneller zouden zijn dan ik, maar niets was minder waar. Ik sukkelde achter ze aan in een tempo wat toch echt onder mijn eigen tempo lag en had 8 baantjes nodig om een kans te vinden en ze met succes in te kunnen halen. Toen het water eenmaal vrij was kon ik eindelijk gas erop gooien. Na de 500m klom ik toch nog zonder al te veel gedoe op de kant (huh, dat kan ik dus kennelijk ook!) om daarna de hardloopschoenen op te zoeken.

Zwemmen - 11:18 minuten

Onder aanmoediging van clubgenootjes dook ik snel de wisselzone in. Al rennend trok ik m'n zwembril van m'n hoofd, er was geen tijd om te verliezen! Van tevoren had ik goed gekeken waar mijn plastic bak was zodat ik die snel kon vinden. Gelukkig had ik een makkelijk herkenningspunt dus geen tijd kwijtgeraakt aan zoeken. Een veeg over de voeten, ze nog nat in enkelsokjes wurmen en daarna snel in de hardloopschoenen. Wat was ik blij dat ik snelveters had! Alleen de sluiting even aantrekken en alles zat goed vast. Daarna nog de startnummerband (met startnummer) mee grissen en al hardlopend omdoen voor een snelle start van de loopproef.

T1 - 00:40 minuten (bij benadering)

Nu was het dan echt tijd om alles in mezelf naar boven te halen. Ik wist dat ik op hardlopen goed kon scoren. De eerste paar honderd meters waren pittig; ik was echt zoekende naar een goed tempo. En shit, toen kwam ik er ook achter dat mijn Garmin nog op zwemstand stond! Ik zat zo erg in de race dat ik de wissel niet eens had meegenomen. Dan maar stilzetten en zonder eigen tijdsregistratie verder gaan! Daarna kreeg ik de smaak te pakken en wist ik op te voeren naar een stevig tempo. Dit wist ik de rest van de tijd goed vol te houden en ik kon zelfs nog een man of 5 inhalen. Bij het zien van de finish en het nemen van een laatste bocht zelfs nog een versnelling in weten te zetten. Ik had niets meer te verliezen en wist dan ook met een scherpe 36 minuten de wedstrijd te eindigen. Wat een race!

Lopen: 24:04 minuten

FINISH!

Mijn eerste multisport wedstrijd en ook de eerste wedstrijd van 2017. Super tevreden met de resultaten! Ondanks dat ik de eerste 8 banen niet geheel in eigen tempo heb kunnen zwemmen, heb ik toch nog 3 seconden van mijn laatste geregistreerde zwemtijd af te halen. Ook de wissel verliep prima, niks over te klagen. En dan het hardlopen. Het voelde zwaar, vooral in het begin toen ik nog moest omschakelen. Maar als ik kijk naar de tijd die ik heb neergezet... Een nette 2 minuten onder mijn PR! En die was gehaald op een losse hardloopwedstrijd!

Na het zwemmen had ik plek 16 van de 18 weten te bemachtigen. Ik wist dat ik achterin zou eindigen met zwemmen, dus daar was ik niet verbaasd om. Ik was allang blij dat ik niet als laatste uit het water was gekomen! Maar het was toch echt een enorme verrassing om uiteindelijk als 9de te finishen! Hekkensluiter van de voorste helft! Wat had ik veel goed gemaakt met het lopen! En dan ook nog eens een dubbele PR op de losse onderdelen gehaald!

Ik ben iedereen die me geholpen heeft in de voorbereiding en die me heeft aangemoedigd ontzettend dankbaar! Dankzij jullie wist ik een voor mij uitstekende start van mijn wedstrijdseizoen te maken. En vanaf hier gaat het natuurlijk alleen nog maar mooier worden!

Eindtijd -  36:02 minuten