donderdag 15 december 2016

Mijn dankbare sportjaar 2016


We zijn halverwege de maand en dat betekent dat we nog een kleine twee weken hebben voordat er weer een nieuwe poging wordt gedaan om de goede voornemens vol te houden. Als ik 2016 met 1 woord moet omschrijven, zal het woord 'sport' het grootste deel wel dekken. Laat ik eerst beginnen te zeggen dat ik tot dit jaar niet echt actief was op gebied van sport. Zonde, want ik zit wel bomvol energie wat ik elke dag kwijt moet zien te raken. Doe ik dat niet, dan kan ik rekenen op korte / slechte nachten en daar heb ik de afgelopen jaren veel van gehad. Ik wilde in 2016 dan ook meer gaan sporten, dat zou niet alleen goed zijn voor mijn conditie maar ik zou dan ook eindelijk lekkerder kunnen slapen. Het is daarom dat ik aan het einde van dit jaar specifiek op sport wil terugblikken, nu hier ontzettend veel in is gebeurd.

Hardlopen
Als er een sport is wat je makkelijk kan doen, dan is het hardlopen. Hier ben ik bij wijze van goede voornemens trouw mee begonnen op 1 januari, toen ik krap aan 300 meter kon lopen zonder te moeten pauzeren. Nu heb ik een tiental wedstrijden achter de rug en loop ik momenteel rond 20km op de zondagochtend als voorbereiding op de marathon in Rotterdam volgend jaar. De eerste helft van het jaar liep ik alleen, met de focus op de betere nachtrust. Na vier maanden begon ik nogal zenuwachtig aan mijn eerste 5km-wedstrijd, welke ik binnen een half uur wist te volbrengen en ik plekje 40 bemachtigde in mijn categorie. Ik vond het toch wel veel leuker dan ik eerst dacht en daarmee was een ander doel geboren: mezelf verbeteren op deze 5km, opwerken naar langere afstanden en meer wedstrijden lopen. Ik sloot rond de zomer aan bij Loopgroep Kloosterveen en loop sindsdien elke week met veel plezier mee. Bedankt voor de openheid en de gezellige ochtenden en avonden gevuld met endorfine!


Triathlon
Ondanks dat hardlopen mij best gelukkig maakt, was het na een half jaar niet meer voldoende om er die goede nachtrust mee te blijven houden. Ik had een betere conditie gekregen en moest daarom vaker en langer sporten wilde ik nog steeds lekker blijven slapen. Ik schafte vrij impulsief een ATB aan zodat ik ritjes op de fiets kon maken en vrijwel tegelijkertijd begon ik me te interesseren in triathlon. In augustus besloot ik proeftrainingen te volgen bij Tri4You, deze vond ik zo leuk dat ik me wilde laten onderdompelen in de wereld van deze fantastische sport. Daarmee was een nieuw lid dan ook geboren. Hoewel ik nog niet alle disciplines heb geproefd bij de vereniging, geniet ik van de trainingen (en gezelligheid) die ik momenteel wèl bij ze volg. De recreatieve triathlon in Vries was voor mij ook zeker geslaagd en nogmaals een bevestiging dat dit een sport is waar ik veel plezier uit ga halen. Ik kan dan ook niet wachten tot mijn eerste officiële wedstrijd in mei volgend jaar! Bedankt allemaal, jullie hebben mij enthousiast gemaakt voor deze prachtige sport!


Zwemmen
Het beste moet je voor het laatst bewaren, wordt vaak gezegd. Dus bij deze wil ik nog speciaal stilstaan bij het zwemmen; voor mij een fysiek, mentaal én emotioneel zwaar onderdeel van de triathlon. Nadat ik mijn besluit had genomen om triatleet te worden, kwam ook de wil om mij over mijn zwemangst heen te zetten. Ik heb een geweldige leraar/begeleider/coach/trainer mogen ontmoeten bij het Molenduinbad. Dankzij haar heb ik mijn angst om onder water te zwemmen overwonnen, wordt mijn borstcrawl elke week weer een beetje beter en werk ik nu aan het overwinnen van mijn angst om te duiken. Thuis hebben allerlei emoties en de soms onrustige nachten stilletjes de boventoon gevoerd tijdens dit proces, maar het ging goed en ik blijf nog steeds vooruit gaan. Het allermooiste vind ik nog wel dat ik nu oprecht kan zeggen dat ik met alle plezier het zwembad opzoek om wat meters te maken! Voor mij is dit hét bewijs dat veel mogelijk is met een sterke wil en goede begeleiding. Het gevoel om bevrijd te zijn van dat beklemmende gevoel wat angst meebrengt is onbeschrijfelijk en vormt voor mij toch zeker hét ultieme hoogtepunt van dit jaar! Dit betekent zo ontzettend veel voor mij dat een 'bedankt' niet eens in de buurt komt van de dankbaarheid die ik daadwerkelijk heb!