zondag 10 september 2017

Terug naar de tekentafel

Hardlopen in een hondenuitlaatgebiedje, mooi toch?
En dat gewoon achter mijn huis!
Nu de zomervakantie voorbij is, het eerste triathlonseizoen voor mij is afgelopen en de laatste evenementen ondertussen zijn voltooid, is het weer tijd om te kijken naar mijn doelen voor volgend jaar. Eén groot doel springt er dan toch wel uit: de marathon van Rotterdam!

Eigenlijk wilde ik dit jaar die marathon al lopen, maar in de voorbereidingen ging het helaas mis. Blessure aan beide kuiten waardoor ik een half jaar lang hobbelde tussen behandelingen bij de fysio en groen licht hebben om er weer vol voor te gaan. Dat moest anders, de standaard schema's zouden mij niet gaan helpen om volgend jaar wel zowel de start als de finish te halen. Ik besloot om een trainer te vinden die mij met advies, feedback en schema's kon helpen om nu wel dat takke-eind te kunnen lopen straks. Ik vond die trainer - zelfs twee! - in Mijn Sportavontuur!

Na een kennismaking en wat testjes om de huidige situatie goed in beeld te krijgen, kreeg ik een schema voor de eerste twee weken gestuurd. Dat is even wennen, zulke gerichte trainingen en ook met hartslagzones trainen! Nou niet zeuren meid, je hebt hiervoor getekend en het verdient een kans om zich te bewijzen. Met mijn huidige manier van trainen zou het toch niet lukken. Misschien kon ik er zelfs van genieten!

Verdorie, dat kan ook nog, ondanks dat ik ontzettend vaak op m'n horloge keek om m'n hartslag te controleren! Met die langzamere tempo's zie je toch meer van je omgeving en dat is met de herfst in aantocht extra genieten! Vanochtend betrapte ik mezelf dat ik neuriënd een fietstraining aan het afwerken was. Neuriën in plaats van die diepe ademhaling - waar ik overigens rustig een paar uur op kan sporten! Het doet mijn stemming in ieder geval goed! En wat zal het effect op lange termijn zijn? Hoe zal ik die eerste marathon in april 2018 gaan ervaren? Daar ben ik heel benieuwd naar! Maar eerst nog even lekker een rondje lopen vandaag! En aangezien ik voor mijn gevoel loop met beide voeten flink op de rem, kan ik extra gaan genieten van het mooie weer!

Volgende week is de 2de week waarin ik op een vastgesteld schema train. Zal ik eraan wennen om op hartslag te trainen? En hoef ik minder vaak op mijn horloge te spieken om in de juiste zone te blijven? Ik heb er hoe dan ook zin in!

2 opmerkingen:

  1. Heel lastig inderdaad om in zone2 te lopen. Nu ook een paar keer gedaan.Wellicht moet ik ook aan een schema gaan denken.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is een hele uitdaging om binnen een zone te blijven, helemaal als je daardoor een stuk langzamer loopt dan je gewend bent. De schema's die voor mij gemaakt worden helpen mij daar goed bij!

      Verwijderen