donderdag 9 maart 2017

ACLO Health Check


Vandaag heb ik een health check laten uitvoeren bij de ACLO in Groningen in het kader van de ACLO Health Week. Dat was toch weer een bijzondere meting met deels verrassende resultaten.

 
Werkelijke waarde
Streefwaarde
Lengte
176 cm
-
Gewicht
56 kg (54 – 55 kg na correctie)
-
BMI
17,5 – 18
18,5 – 25
Buikomvang
74,5 cm
< 80 cm
Vetpercentage
18,1 %
21 – 33 %
Bloeddruk
122 boven, 82 onder
ca. 120 boven en 80 onder
Longinhoud
475
488
Knijpkracht
35 kg rechts, 28 kg links
30 kg gemiddeld
Lenigheid
11 cm
-
Shuttle run test
Trap 8
-

Er valt best wel wat te zeggen over de omstandigheden waarin ik deze test heb afgelegd, ik kijk dan ook zeker niet al te scherp naar de cijfers.

Wat me allereerst opvalt is dat ik ben aangekomen! Daar ben ik echt blij mee, maar ik vermoed niet dat dat komt omdat ik 'meer eet'. Eerder geef ik m'n sport de schuld, die extra kg's komen hoogstwaarschijnlijk van het kweken van spieren de laatste tijd. Dat ik volgens m'n BMI nog steeds ondergewicht heb is niet verrassend. Dat heb ik altijd al gehad en ik lach om de waarschuwingen die ik krijg. Ik zou een verminderde concentratie, energieniveau en uithoudingsvermogen hebben door het ondergewicht. Wat een grap! Ik heb juist het tegenovergestelde, behalve de concentratie misschien. Maar het is juist door mijn hoge energieniveau dat het na een tijdje minder is.

En als het toch zo is dat m'n energieniveau, concentratie en uithoudingsvermogen minder is door mijn ondergewicht? Dan wil ik niet weten wat ze zouden zijn als ik volgens de cijfers wèl op gewicht zou zijn. Ik denk niet dat dat nog gezond zou zijn voor mij.

M'n vetpercentage is ook niet verrassend. Als je naar mij kijkt zal je zien dat ik een redelijk gespierde griet ben. Als ik breder wordt in omvang, dan is dat door spieren en niet door vet. Is het erg dat het zo laag is? Ik denk het niet als ik bedenk dat ik elke week wel pasta, pizza en patat eet naast m'n porties groente en fruit. Daarnaast zit het aan beide kanten in de familie om een magere spriet te zijn. Ik kreeg het advies meer te eten (ook gezien mijn BMI). Nou dat had ik maar meteen in de prullenbak gegooid. Ik eet elke paar uur wel en als ik mijn porties per keer nog groter zal maken, dan vind je zeker de helft half verteerd terug op de grond naast mij.

Ik ben blij met m'n bloeddruk (perfect!), lenigheid en ook vooral met m'n longinhoud. Longinhoud was vroeger een probleem, daardoor kon ik voor zwemmen ook niet 9 meter onder water zwemmen en daarmee mijn C-diploma binnenslepen (de rest kon ik namelijk wel!). Met een lenigheid van 11 ben ik lenig, geen nieuws voor mij. Dat was ik altijd al, alhoewel het wel afhangt van de beweging die ik moet maken.

Over de shuttle run test ben ik, als ik bedenk in welke omstandigheden ik die heb afgelegd, wel tevreden. Ik moest eruit bij trap 8, maar dat was niet vanwege mijn conditie. Het waren de kuiten, die nog bij moesten komen van de fysiotherapie en ook al bijna 5km hardlopen hadden weerstaan een uurtje voor deze test. Conditioneel gezien schat ik dat ik trap 10 of 11 zou hebben gehaald. Dus ik heb een voldoende uithoudingsvermogen als ik een kuitblessure heb en ik heb een goed tot zeer goed uithoudingsvermogen als ik blessurevrij ben. Dit geldt dan wel alleen voor hardlopen hè.

Als we het toch over de shuttle run test hebben, ik wil nog wel even kwijt dat ik die test echt ongelooflijk irritant vind. Begin je net een ritme op te bouwen, moet je (elke 20 meter) weer remmen en omdraaien vanwege een biepje! Om gek van te worden!

Als afsluiter van deze interessante check, heb ik m'n onderlichaam en m'n rug laten stretchen (jeetje wat is dat pijnlijk zeg!) en heb ik m'n kuiten getrakteerd op een welverdiende massage (heerlijk!). En daarmee kijk ik tevreden terug op mijn health check. Wat doe ik het toch goed met mijn gezondheid!