donderdag 23 februari 2017

Balans


De laatste weken gaat het steeds beter met mijn kuit. Het ziet er goed uit, ik ben weer lekker aan het opbouwen met hardlopen en fietsen en ik heb nergens last van. Maar toen mijn fysio de rechterkuit ging onderzoeken bleken daar hele brokken aan trigger points in te zitten. Gek, ik heb nauwelijks last gehad van rechts, terwijl die er erger aan toe is dan links. Totdat ze ging voelen natuurlijk, toen bleek hoe gespannen rechts eigenlijk is. De behandelingen rechts zijn ook heftiger dan bij links. Ik heb dan ook een fikse waarschuwing gekregen; ik moet een balans zien te vinden tussen wat ik conditioneel en qua energie aan kan aan de ene kant en de belasting die mijn spieren aankunnen aan de andere kant. En die balans luistert heel nauw. Met die waarschuwing sta ik voor een aantal punten wat flink slikken is.

Marathons
Het lopen van een marathon kan ik wel doen, alleen moet ik daar een lange aanlooptijd voor nemen, waarschijnlijk iets van een jaar waarin ik vanaf de eerste kilometers heel bewust naar die 42km opbouw. Niet vanwege mijn conditie of energieniveau, maar vanwege de belasting op de kuiten. Het komt er dus op neer dat als ik een marathon wil gaan doen, ik echt niets anders aan sport mag doen om overbelasting van de kuiten te voorkomen. Met wedstrijden tussendoor moet ik enorm oppassen, ik ben gevoelig om meegesleept te worden in de vibe waardoor ik weer te snel meer van m'n kuiten ga vragen. Voor korte afstanden is dat geen probleem, dat kunnen ze goed aan. Maar zodra ik de dubbele cijfers in ga kan dat eigenlijk niet meer. Wedstrijden moet ik dus mijden als ik besluit te trainen voor een marathon.

Triathlons
En triathlon dan? Dat is eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik kan in een aantal jaren opbouwen naar een halve triathlon, een hele zal er hoogstwaarschijnlijk niet in zitten. Dat is even slikken omdat het me ontzettend tof lijkt om een keer de Frysman of een andere hele triathlon te doen. M'n kansen zijn niet verkeken, maar ze zijn wel klein. Het zal waarschijnlijk zo'n strak schema gaan vragen dat ik me afvraag of ik het nog wel leuk blijf vinden. Ik verlies plezier in sporten als de flexibiliteit eruit is en de druk wordt opgevoerd om op een bepaald niveau of met een bepaald schema te trainen. Dat wil ik niet, sport moet altijd leuk blijven.

Aquasporten
Wat dan? Wat kan ik doen met sport, met m'n energie? Ik ben echt heel enthousiast als het om sport gaat. Ik geniet er ook enorm van om daar lekker mee bezig te zijn en te zien dat anderen er plezier in hebben. Aquasporten is waar ik vooral op uit kom, de belasting op de spieren is minder waardoor ik toch veel energie kwijt kan. De balans is dan breder dan dat zijden draadje wat ik met fietsen en vooral ook met hardlopen heb. Ik merk het al met banenzwemmen, maar gisteren ook met aquaspinning bijvoorbeeld. Dat was ook duidelijk met de aquasport try-out die ik begin januari heb gedaan. Dat soort workouts kunnen mijn spieren prima hebben en ik vind ze erg leuk.

Wedstrijden
Aangezien ik wedstrijdjes echt enorm leuk vindt, is het voor mij verstandiger om op korte afstanden te blijven. Dus triathlon waarschijnlijk niet verder dan de OD (olympische afstand: 1,5km zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen) en hardlopen niet verder dan 10km. Deze en kortere afstanden zullen meer bij mij passen dan alles wat erboven zit en ik kan dan meer wedstrijden doen dan die ene paar waar je lang naar op moet werken. Ik moet accepteren dat hoe langer de afstanden gaan worden, des te lastiger het voor mij zal worden om blessures te voorkomen. Ze zijn extra gevaarlijk omdat ik pas in een laat stadium 'last' krijg van blessures. Het is niet onmogelijk om verder te gaan, absoluut niet, maar het vraagt steeds meer maatwerk. En hoe meer ik moet passen en meten, hoe groter de kans wordt dat ik uiteindelijk het plezier in sport (weer) ga verliezen... Flexibiliteit in de sport is gewoon erg belangrijk voor mij om het leuk te blijven vinden.

Heel eerlijk: als ik dit alles in overweging neem, dan geniet ik het meest van de kortere afstanden. Dan kan ik veel wedstrijdjes blijven doen, wat ik zo graag doe. En met een steeds groter wordende passie voor zwemmen en aquasporten zal ik nog meer het water opzoeken. Zeker nu m'n spieren dat beter kunnen hebben dan sporten op het droge.